Skip to content

Verksamhetscase — Fokusområde #2

Fler kvinnor till industrin när Cibes Lift samarbetar med Clockwork

För att bryta valda sanningar om vad ett industrijobb innebär krävs nya sätt att tänka. Hos hisstillverkaren Cibes Lift har antalet kvinnor i produktionen ökat efter att Clockwork innovativt letat nya kandidater, samtidigt som det stärkt Cibes arbetsgivarvarumärke.

Ett industrijobb följer med många förutfattade meningar som lever kvar sedan länge. Men mycket har hänt inom industrin under flera års tid, idag är det till stor del en högteknologisk verksamhet med fokus på service och laganda. Investeringar i robotteknik har bland annat eliminerat många fysiska moment.
– Hos oss trivs personer som gillar när det händer saker och som vill vara med på en tillväxtresa. Det krävs att vi varje dag vågar tänka nytt och testa nya metoder för att hela tiden bli lite bättre. Att jobba på Cibes är en möjlighet att få vara med och påverka ett företag som växer och som har fantastiska möjligheter att fortsätta investera. Här kan varje individ göra skillnad, säger Stina Lenströmer, produktionschef på Cibes Lift.

Cibes Lift har sina rötter i orten Järbo utanför Sandviken. I Järbo finns av förklarliga skäl ett begränsat utbud av kandidater vilket gör att man i många år varit öppna för att välkomna olika bakgrunder.
– Vi har länge insett att vi måste söka brett för att hitta kvinnor. Vi kan inte tänka att man måste ha jobbat inom industrin, som bilmekaniker eller som rörmokare för att jobba hos oss. Idag har vi exempelvis en kvinna som tidigare jobbat som förskollärare men nu har sadlat om och jobbar som expert på vårt elsystem. Det finns massor av bra kandidater inom exempelvis vården, skolan och hantverksyrken, men som inte tänkt på industrin som en potentiell arbetsgivare, säger Stina Lenströmer.

Sedan 2015 har Clockwork och Cibes Lift samarbetat kring bemanning och rekrytering. Nyckeln till framgång ligger i starka relationer, där Clockwork har ett dedikerat kundteam med Linus Forslund i spetsen.
– Vi har fått förtroende att testa nya sätt att rekrytera och det har visat sig väldigt lyckat. Något vi konkret har gjort för att öppna för ett bredare urval är att utmana kravprofilen och fundera om det verkligen är nödvändigt med x antal års industrierfarenhet, eller om det kanske räcker med erfarenhet från exempelvis service, ledarskap, administration eller något helt annat, säger Linus Forslund, Affärsområdeschef på Clockwork.

För att hitta kandidater som kanske vanligtvis inte skulle ha sökt tjänsten hos Cibes Lift har Clockwork gjort en djupdykning i sin kandidatbas. Den är bred efter många års erfarenhet och flera hundra tusen genomföra rekryteringar.
– Det vi har gjort är att headhunta kandidater vi ser skulle passa på Cibes profil och presenterat tjänsten för dem. Det har lett till att vi anställt flera som passar perfekt för jobbet på Cibes, men som kanske aldrig skulle ha sökt tjänsten eftersom de inte tänkt sig en karriär inom industrin. Många av dem kommer från servicesektorn, vård- och omsorg och tjänstemannayrken, säger Linus Forslund, Affärsområdeschef på Clockwork.

Idag är fördelningen i produktion ungefär 70/30 mellan män och kvinnor. Det märks tydligt att det ger positiva effekter av att mixa arbetsgrupper, menar Stina.
– Att ha en bra fördelning mellan kön, personlighet, ålder och bakgrund skapar en härlig stämning och ett bra lagarbete.

Steg för steg får unga tjejer nya förebilder i kvinnor som jobbar inom industrin. Att det finns förebilder i en traditionellt sett mansdominerad bransch tror Stina är väldigt viktigt.
– Vi tror inte på att kvotera in utan vi väljer den som har bäst egenskaper, men vi vet också att vi måste leta lite mer aktivt för att hitta kandidater som inte är stereotypa. Det kommer att ta några år men på sikt tror jag att hela industrin kommer att uppnå 50/50 i fördelning mellan kvinnor och män.

 

Hej, det är vi som är Clockwork!

Vi vill använda entreprenörskapet och kraften i företagandet för att göra skillnad för människor i vår närhet och för miljön. För att vara säkra på att vi långsiktigt driver våra hållbarhetsfrågor i rätt riktning presenterar vi för andra året i rad vår frivilliga hållbarhetsrapport. Inte för att vi måste, utan för att vi vill och för att vi kan.

Läs mer