Skip to content

Verksamhetscase — Fokusområde #2

Motivation viktigast när McDonalds i Umeå rekryterar

Clockwork och McDonalds har mycket gemensamt. Båda vill bland annat bidra till hållbarhet genom mångfald och ser därför rekrytering som ett viktigt verktyg. I Umeå har samarbetet fungerat så bra att McDonalds rekommenderat Clockwork till fler enheter i restaurangkedjan.  

När McDonalds var på jakt efter nya medarbetare till sin restaurang i Umeå City såg Clockworks affärsområdeschef Malin Nyström direkt att de sökte precis den typ av kandidater som Clockwork hade i sin kandidatbas. Malin kontaktade McDonalds för att höra om de kunde hjälpa till med att presentera några kandidater. Det som började som en vanlig rekrytering för McDonalds blev istället starten på ett nytt samarbete med Clockwork. 

Det fungerade så bra med kandidaterna som Clockwork förmedlade att vi gav anställning till en av killarna, Mohamed. En annan kandidat jag tyckte var väldigt bra är Sano, så honom bollade jag vidare till McDonalds i Ersboda som jag visste också behövde rekrytera, berättar Elsa Thunberg, restaurangchef på McDonalds i Umeå City. 

Sagt och gjort – kort därefter fick även Ersboda fått en ny medarbetare i form av Sano.

På McDonalds rekryterar vi främst på egenskaper, personlighet och arbetsglädje, inte vad de har för bakgrund och erfarenheter. De kandidater vi fick kontakt med via Clockwork stack verkligen ut på så sätt att det var drivna och ambitiösa, säger Christelle Sandström, restaurangchef på McDonalds i Ersboda. 

Rusta & Matcha är Arbetsförmedlingens tjänst för individanpassat stöd på vägen mot arbete eller studier. Clockwork är en av leverantörerna som hjälper kandidater framförallt genom intervjuträning, jobbsökarmetodik och att ta fram ett relevant CV. 

Via programmet har vi kontakt med flera motiverade kandidater som av olika anledningar söker ny sysselsättning. En del har bristande kunskaper i det svenska språket och står därför en bit ifrån arbetsmarknaden. Både vi och McDonalds värderar mångfald högt, därför passar vårt samarbete så bra, säger Malin Nyström på Clockwork.

Innan Clockwork presenterade Mohamed och Sano för McDonalds hade Malin kartlagt vad de hade för bakgrund och vad de motiveras av. Hon hade också grundligt undersökt vad McDonalds söker hos framtida medarbetare. 

– För oss är det viktigt att de som jobbar här fungerar bra i team och kommer med glädje till jobbet. För det behöver du inte ha mycket erfarenhet eller kunna språket, det mesta lär du dig på jobbet, menar Christelle Sandström.

Det märktes att Clockwork hade tagit sig tid till att research fram bra kandidater redan vid vårt första möte, säger Elsa Thunberg.

Att lägga tid på att ta reda på vad såväl kandidater som arbetsplatser tycker är viktigt är en del av Clockworks strategi vid samtliga rekryteringar.

Grundläggande bakgrundarbete genomför vi alltid för att vi ska känna oss trygga med att matchningen blir så bra som möjligt även i ett långsiktigt perspektiv. Mohamed som började på McDonalds i Ersboda kom ett tag efter rektyeringen förbi med kakor för att tacka och det gjorde mig så glad. Jag får så mycket värme i den här rollen och det känns helt fantastiskt att rekryteringen blev så bra för alla inblandade, säger Malin Nyström på Clockwork i Umeå. 

Hej, det är vi som är Clockwork!

Sedan starten 2012 har Clockwork vuxit till att ha verksamhet på över 21 orter. För att vara säkra på att vi långsiktigt driver våra hållbarhetsfrågor i rätt riktning presenterar vi för andra året i rad vår frivilliga hållbarhetsrapport. Inte för att vi måste, utan för att vi vill och för att vi kan.

LÄS MER